Електричните автомобили се клучен дел од плановите за зелена транзиција на Европа, но патот пред нив е полн со пречки.
Електричните автомобили се клучен дел од плановите за зелена транзиција на Европа, но патот напред е полн со пречки. И покрај фактот дека продажбата на нови автомобили со бензин и дизел ќе биде забранета во Европската унија од 2035 година, продажбата на возила со „нулта емисија“ запре на континентот во последните месеци.
Пазарниот удел на електричните автомобили падна од 14,2 отсто минатата година на 12 отсто оваа година, што најмногу се должи на одлуката на Германија нагло да ги прекине субвенциите за купување електрични автомобили на најголемиот пазар во Европа. Сигрид де Вриј, генерален директор на Европската асоцијација на производители на автомобили (ACEA), изрази „загриженост“.
Помалку од 30 отсто од Европејците велат дека планираат да купат електрично возило (EV), а повеќе од половина од нив одбиваат да платат повеќе од 35.000 евра за автомобил, цена за која може да се добијат неколку електрични возила.
„Крајниот рок (2035) е веднаш зад аголот, особено кога зборуваме за производствени циклуси“, рече Де Вриј на конференција за електрични возила во Лилестром, Норвешка. „Мораме да одиме од 15 проценти (на автомобили со нулта емисија) на 100 проценти за околу 10 години“, рече таа.
На крајот на минатата година, електричните возила надминаа удел од пет проценти – што се смета за точка на масовно прифаќање – во 31 земја во светот, според новинската агенција Блумберг.
Но, само две третини од 27-те земји-членки на ЕУ се меѓу нив. Автомобилите се главниот начин на транспорт за Европејците и сочинуваат 15 отсто од европските емисии на CO2. Затоа, возењето без емисии е од суштинско значење ако ЕУ сака да ги исполни своите обврски за климата.
Норвешка, која не е членка на ЕУ, но е голем производител на нафта и гас, води во усвојувањето на електрични возила. Предводени од Тесла, електричните возила сочинуваа 90 отсто од новорегистрираните автомобили во Норвешка во првиот квартал од оваа година, благодарение на дарежливите даночни олеснувања. Целта на Норвешка е следната година да ја достигне границата од 100 проценти.
Производителите на автомобили како Фолксваген и Волво веќе престанаа да ги продаваат своите модели со согорување во Норвешка.
На друго место, електрификацијата е главно бавна. Британија ја одложи за пет години забраната за продажба на нови автомобили со внатрешно согорување, која сега се очекува во 2035 година, а многумина сметаат дека оваа цел не е реално остварлива во Европа.
Нисан, еден од првите традиционални производители на автомобили што почна да произведува електрични автомобили, тврди дека не е загрижен за падот на продажбата. „Продажбата оди нагоре и надолу и секогаш ќе биде“, изјави за АФП Гијом Пелетро, потпретседател на Нисан за електрификација и сродни услуги.
„Во последните две години имавме силен почеток на бранот на електрификација и сега малку почнува нормализацијата на процесот“, рече тој. „Сепак, гледаме јасен нагорен тренд.
Фолксваген, Стелантис и Рено планираат да воведат нови, поевтини електрични модели во наредните месеци, но исто така се потпираат на нивните хибридни модели за да ја зголемат продажбата.
Една од главните пречки наведени од експерти од индустријата е проблемот со распоредувањето на потребната инфраструктура за ЕВ. Повеќе од половина од капацитетите за полнење во ЕУ се наоѓаат во само две земји: Германија и Холандија.
Во Шпанија, на пример, каде луѓето ги заменуваат своите автомобили во просек на секои 14 години, 65 отсто од сопствениците ги паркираат на улица, со што полнењето е предизвик, рече Изабел Горгосо од енергетската групација Цепса.
„Она што беше Норвешка пред 10 години, денес е Шпанија“, рече таа. Други пречки се голем број регулативи на ЕУ за производителите на автомобили, до девет нови годишно, и постојано менување на националните политики, кои би можеле да се влошат со зголемената поддршка за европските популистички движења кои генерално се скептични за климатските промени.