Вселенското летало Starliner на Boeing постигна голем успех минатата недела носејќи двајца астронаути до Меѓународната вселенска станица (МВС), но проблеми и пречки се уште претстојат.
Kапсулата CST-100 се приклучи на ISS за прв пат со човечки екипаж во четвртокот, демонстрирајќи ја безбедноста на летот за две публики: НАСА, која сака второ американско вселенско летало да лета во орбитата и новиот пазар за приватни астронаутски мисии во кои моментално доминираат Елон Маск од SpaceX и неговата капсула Crew Dragon.
Но, пред Boeing да ја му „одземе“ доминацијата на SpaceX во владата и приватниот сектор за летови со екипаж, неговиот Starliner има да постигне уште неколку тест цели.
„Тоа е критичен чекор бидејќи ако не можат успешно да ги пренесат луѓето во вселената и безбедно да ги вратат, тогаш не докажале што треба да направат за да извршат каква било мисија“, рече Патриша Сандерс, која до февруари претседаваше со Аеронаутика на NASA и Советодавниот панел за вселенска администрација.
Екипажот, ветераните астронаути и тест-пилотите Буч Вилмор и Суни Вилијамс, би можеле да се вратат на Земјата веќе на 14 јуни или да останат во вселената дури 45 дена, изјавија претставници на NASA.
За време на 24-часовниот лет на Старлајнер до вселенската станица, која орбитира околу Земјата на височина од околу 386 километри, од вселенското летало четири пати истече хелиум, а пет потисници откажаа, што го одложи приклучувањето со станицата.
„Starliner нѐ принуди да работиме малку понапорно за да слетаме“, изјави за новинарите Стив Стич, шеф на комерцијалната екипа на .
Постигнувањата на мисијата вклучуваат преземање на мануелни контроли и тестирање на контролата на вселенското летало на Вилмор, општа безбедност на мисијата и автономно приклучување на леталото.
Во деновите што доаѓаат, вселенското летало треба да покаже дека може да се одвои од ISS, да стане поманеврирачко и безбедно да се врати на Земјата.
Но, истекувањето на хелиумот и дефектите на погонот, иако не се опасни за астронаутите, сепак предизвикуваат главоболки, изјавија претставници на НАСА.
Боинг првпат откри истекување на хелиум, кој се користи за зголемување на притисокот на горивото на погонот, кога Starliner беше на земја минатиот месец и властите сметаа дека тоа е низок ризик за летот. Тие рекоа дека дефектот на погонот бил сличен на оние што се случиле на тестот без екипаж во 2022 година.
„Не разбираме баш зошто се случуваат“, рече Стих.
Boeing ги објави плановите за редизајнирање на вентилите на погонскиот систем на леталото откако пропустот беше откриен во 2022 година и ќе добие 5,5 милиони долари од NASA за проучување на потенцијалниот редизајн на батериите на леталото, според официјалните документи.
Предизвиците во развојот на вселенското летало веќе го чинеа Boeing речиси 1,5 милијарди долари.
Сè уште не е сигурно дали ќе биде неопходен редизајн. NASA и Boeing ќе поминат месеци проучувајќи ги податоците од мисијата и проблемите што се појавија за да утврдат дали леталото може да добие сертификат за рутински летови.
„Не е успех додека не се вратат безбедно и не ги разбереме импликациите од какви било аномалии што се случија за време на мисијата“, рече Сандерс.