Истражувачите од Технолошкиот универзитет Чалмерс во Шведска направија значаен чекор напред во развојот на поефикасни и долготрајни горивни ќелии, кои би можеле да станат клуч за иднината на тешките возила со погон на водород.
Возилата кои користат горивни ќелии како погонски систем имаат потенцијал да станат остварлива алтернатива на возилата со фосилни горива.
За разлика од конвенционалните горива, возилата со водород испуштаат само водена пареа, со што значително се намалува негативното влијание врз животната средина. Ако водородот се произведува со користење на обновливи извори на енергија, возилата на водород може да бидат целосно без јаглерод. Друга предност е што овие возила не ја оптоваруваат електричната мрежа, бидејќи водородот може да се произведува и складира во периоди кога електричната енергија е евтина.
Сепак, предизвикот што останува е релативно краткиот век на траење на горивни ќелии. Компонентите како што се електродите и мембраните се деградираат со текот на времето, намалувајќи ја ефикасноста и доверливоста на возилото. Токму ова е проблемот со кој се занимава една неодамнешна студија на истражувачи од Технолошкиот универзитет Чалмерс, кои развија иновативен метод за следење на деградацијата на горивните ќелии за време на нивната употреба.
Претходните студии беа направени на таканаречените полу-ќелии, кои се слични (но не исти) како половина од горивни ќелии и беа спроведени во услови кои значително се разликуваат од реалните горивни ќелии.
Благодарение на напредните електронски микроскопи, истражувачите сега успеаја да истражат како материјалот во горивната ќелија се разградува на нано и микро ниво и да утврдат точно кога и каде се случува деградацијата. Ова обезбедува вредни информации за развој на нови и подобрени горивни ќелии со подолг век на траење.
„Сега знаеме повеќе за процесите што се случуваат внатре во горивни ќелии и можеме точно да одредиме во кој момент од нивниот животен век се случува деградација“, рече Бјорн Викман, истражувачки водач и вонреден професор на Катедрата за физика во Чалмерс.
Во иднина овој метод ќе биде клучен за развој на нови материјали кои ќе овозможат подолга работа на горивните ќелии, што дополнително ќе ја подобри одржливоста на возилата со водород.
Министерството за енергетика на САД истакна дека продолжениот век на горивни ќелии е една од клучните цели за комерцијалниот успех на возилата со водород. Камионите, на пример, мора да траат помеѓу 20.000 и 30.000 часа возење во текот на нивниот животен век, што во моментов е недостижно за возилата со водородни горивни ќелии.
Со овие достигнувања, возилата со водородни горивни ќелии стануваат поблиску до реалноста како одржлива и долгорочна алтернатива во транспортниот сектор, особено за тешките возила кои бараат високи перформанси и долг работен век.